به تازگی رشته ایران‌شناسی به عنوان یک رشته در سطح دبیرستان در یکی از مدارس اسرائیلی پایه‌گذاری شده است که هدف از این اقدام تربیت نیروهای امنیت و جاسوسی برای خدمت در واحد شنود و رصد ۸۲۰۰ است.

مدارس اسرائیل

به گزارش همشهری آنلاین، طبق برخی اخبار و مطالبی که از سوی رسانه‌های عبری‌زبان و بنگاه‌های تبلیغاتی فارسی‌زبان بیگانه مخابره شده است؛ از امسال در یکی از مدارس صهیونیستیِ نزدیک به تل‌آویو قرار است رشته تازه‌تأسیس به نام« ایران‌شناسی» به دانش‌آموزان تدریس شود. طبق گزارشات، تا الآن ۱۵ دانش‌آموز در دبیرستان «ناوون» جهت تحصیل در رشته ایران‌شناسی پذیرفته شده‌اند. مدرسان این رشته را کارشناسان باسابقه نهادهای امنیتی صهیونیستی نظیر موساد و شین‌بت تشکیل می‌دهند و مواد درسی‌ای چون «سپاه پاسداران»،« سیاست‌های رهبر ایران» و «مطالعات شیعه و سنی» در این مرکز آموزشی تدریس می‌شوند.

گفتنی است که در کنار این سرفصل‌ها آموزش زبان فارسی و فرهنگ ایرانی نیز از جمله مواردی است که از سوی نهادهای امنیتی به دانش‌آموزان اسرائیلی آموزش داده می‌شود. مئیر جاودان‌فر در گفتگویی که با شبکه تحت حمایت اسرائیلِ ایران‌اینترنشنال داشت، ضمن تأیید این قسم فعالیت‌های آموزشی در سطوح پیشرفته آکادمیک در سابق گفت که قرار است این‌بار از دبیرستان موضوع شناسایی جوانان مستعد جهت خدمت در واحد ۸۲۰۰ اسرائیل که مربوط به اقدامات اطلاعاتی-امنیتی ارتش رژیم صهیونیستی است، رقم بخورد. این تحلیلگر صهیونیستی ادامه داد که: قرار است در بخش مربوط به ایران؛ افرادی را گزینش و تربیت کنند که در ادامه با حضور در بخش‌های مهم اطلاعاتی ارتش اسرائیل از طریق جاسوسی‌های الکترونیکی، موارد تهدید برای اسرائیل را ردیابی نموده و شناسایی کنند.

در این گفتگو مئیر جاودانفر اشاره کرد که در حال حاضر ایران و جمهوری اسلامی بیش از هر زمان دیگر به شکل واقعی و عینی به عنوان تهدیدی برای اسرائیل به شمار می‌رود و از این جهت است کشورمان ایران و نظام جمهوری اسلامی به شدت در کانون توجه صهیونیست‌ها قرار گرفته است.

مدیر دبیرستان «ناوون» گفته که این دانش‌آموزان در دوره سربازی نیز به احتمال زیاد در خدمت یگان ۸۲۰۰ خواهند بود.

روزنامهٔ یدیعوت آحرونوت که عکسی از مسئولان دبیرستان «ناوون» با ۹ تن از ۱۵ دانش‌آموز پذیرفته شده در رشتهٔ ایران را در کنار رایانه دستی آن‌ها منتشر کرده، اضافه کرده که عبارت دیگر برای این رشته، «امنیت و تحقیق» است که در وضعیت کنونی اسرائیل که نام ایران با تهدیدها علیه موجودیت اسرائیل گره خورده، اهمیت دارد.

لازم به ذکر است که تمرکز بر روی شناخت ایران در ابعاد مختلف چیز جدیدی و تازه‌ای به حساب نمی‌آید و امری مسبوق به سابقه است. پیش از این، در سال ۱۳۹۴، پس از ماجرای مذاکرات هسته‌ای ایران که تحت عنوان ۱+۵ شناخته‌ می‌شد، مقامات اسراییلی تصمیم گرفته اند به منظور شناخت هرچه بیشتر اهداف ایران، برنامه های درسی مدارس خود را با آموزش زبان و فرهنگی فارسی و موضوعات مربوط به ایران گسترش دهند. در آن ایام "آموزش زبان فارسی"، "آموزش فرهنگ فارسی"، "امنیت ملی و اطلاعات"، "تاریخ و سیاست در ایران" از جمله مواد درسی مهمی بودند که در مراکز درسی و آموزشی اراضی اشغالی توسط صهیونیست‌ها تدریس می‌شد.

به نظر می‌رسد با داغ شدن تنور تقابل و درگیری‌ها در منطقه و زدوخوردهایی که بین جمهوری اسلامی ایران و رژیم صهیونیستی در یکسال اخیر به وقوع پیوسته موضوع ایران‌شناسی برای اسرائیلی‌ها اهمیت دوچندانی پیدا کرده و صهیونیست‌ها این موضوع را با فاز جدیدی پیگیری می‌کنند.

موضوع تمرکز بر ایران؛ به عنوان جدی‌ترین تهدید برای موجودیت رژیم غاصب صهیونیستی محدود به مراکز آموزشی و آکادمیک نمی‌شود. پیش از این رسانه‌های عبری اعلان کرده بودند که موضوع یادگیری زبان فارسی و مسائل مربوط به ایران، به عنوان یک امر ضروریِ آموزشی برای سربازانی به حساب می‌اید که به تازگی وارد ارتش صهیونیستی شده‌اند. این آموزش برای سربازان واحد ۸۲۰۰ به شکل مستمر و پی‌درپی بوده و حتی ادبیات عامیانه فارسی و ترانه‌های ایرانی نیز از جمله مواردی است که این نیروها در زمان خدمت خود باید یاد بگیرند. دانشگاه‌های مهم رژیم صهیونیستی نظیر دانشگاه تل‌آویو از کرسی ایران‌شناسی برخوردارند.

با این حساب باید گفت، خطر ایران و جمهوری اسلامی برای اسرائیل و سران صهیونیستی به قدری در سال‌های اخی برجسته شده است که آن‌های سعی می‌کنند به هرنحوی که شده راه‌هایی که احیاناً برایشان دردسرساز است را شناسایی کرده و آن را خنثی نمایند.

کد خبر 879419

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha